Norske Ølvenners Landsforbund
nor-ale.org, Please Register deg her!
Logg inn
Brukernavn:

Passord:

Mistet passord?

Register deg nå!
HovedMeny
Hvem er inne
7 bruker(e) er pålogget (1 bruker(e) er aktive Forum)

Medlemmer: 0
Gjester: 7

mer...

Leser denne tråden:   1 Anonyme brukere

Hvor serveres belgisk øl i Oslo
Just popping in
Medlem siden:
7/11/2007 8:59
Fra Drammen
Nivå : 1; EXP : 21
HP : 0 / 5
MP : 1 / 45
Avlogget
For noen år siden visste jeg i hvert fall om to steder som serverte belgisk øl. Stopp Pressen hadde Leffe Blond og Bruin på fat, og Café Amsterdam som nå synes å være lagt ned eller under oppussing hadde Hoegaarden. Men hvor i all vide verden selges belgisk øl, helst fra fat, nå om dagen?

Innsendt: 7/11/2007 9:17
Opprett PDF-versjon av innlegg Skriv ut

Re: Hvor serveres belgisk øl i Oslo
Just popping in
Medlem siden:
9/11/2007 16:15
Nivå : 1; EXP : 0
HP : 0 / 0
MP : 0 / 0
Avlogget
Du finner belgisk på kjipe Lorry (i krysset Hegdehaugsveien-Parkveien), kjipe Beer Palace (Aker Brygge) og hyggelige Bar&Cigar (v/Tinghuset). Sistnevnte har bl.a. Orval, Westmalle og Rochefort.

Innsendt: 9/11/2007 16:23

Just popping in
Medlem siden:
14/11/2007 1:03
Nivå : 1; EXP : 0
HP : 0 / 0
MP : 0 / 0
Avlogget
Studentpuber er overraskende flink på belgisk øl. På Amatøren oppe på Sogn Studentby (hyggelig pub) finner har de Maredsous 10 og av og til en månedens øl fra Belgia. Ellers masse spennede fra utlandet. På Uglebo på Blindern hadde de Leffe sist gang jeg var der. En fordel er også at begge steder har ganske bra priser på importøl :)

Innsendt: 14/11/2007 1:12

Just popping in
Medlem siden:
18/1/2008 9:09
Fra Halden
MP : 1 / 42
Avlogget
Kjiipe Lorry????
Verdens beste sted spør du meg
Atmosfære og i særklasse godt utvalg i øl
Beer palace også

yummi

Innsendt: 25/1/2008 12:52

Just popping in
Medlem siden:
Fra Halden
Avlogget
Desverre har de puttet en sykt tåplig resurant der herlige Cafe Amsterdam var
sukk....

Innsendt: 25/1/2008 13:09

Quite a regular
Medlem siden:
15/3/2006 10:27
Fra Kristiansand
Nivå : 6; EXP : 55
HP : 0 / 138
MP : 19 / 1820
Avlogget
Lorry har et flott miljø og har en fin atmosfære. Desverre lever de ikke helt opp til imaget og plakaten på utsiden mht ølutvalg. Skjelden noe nytt og dårlig utvalg fra de norske mikrobryggeriene. En del av servitørene har dårlig kunnskap og nesten en motvillig holdning til å servere spesialøl.

Tar alltid turen innom Lorry når jeg er i Oslo, men det er litt 50/50 om det blir en god opplevelse. Noen ganger er det flott andre ganger fustrerende. En gang jeg visste de hadde et par kasser med Ardenne Blond fra Haandbryggeriet i kjelleren nektet servitøren for at dette var tilfellet. Når jeg så ba om noe tilsvarende var svaret at slikt kunne da ikke han vite. Dette henger ikke sammen med profilen til stedet. Sammenligner man med Beer Palace har jeg aldri truffet på noen bak disken som viser en så arrogant og totalt likegyldig holdning til øl.

Men dere er desverre ikke så godt vant med gode øl plasser i Oslo. Ikke for å være spydig, men en såpass stor by fortjener noe bedre. Se på Cardinal i Stavanger, det er øl himmelen. Utvalget er enormt og de ansatte er kurset i å servere øl.
Til og med Kristiansand har Patricks. Ølutvalget er ikke like stort som Lorry, men mer håndplukket kvalitet. Dessuten kan du slå av en liten ølprat med hvem som helst bak disken. Det er også mulig å foreslå nye øl.

Jeg mener nøkkelen til sukksess som en god øl pub er kunnskap og variasjon. Da kommer ofte miljøet av seg selv. Ølfolket er nemlig et hyggelig folkeslag.

Innsendt: 26/1/2008 9:53

Just popping in
Medlem siden:
Fra Halden
Avlogget
Er for så vidt enig i det du skriver.
Du har nok mer inngående kjennskap en del ting en hva jeg har. Og jeg bruker sjelden gå inn i noen diskusjon med noen servitører. Det har jeg lært meg at er stort sett nytteløst uansett hvor en måtte befinne seg.
Så mine erfaringer med Lorry er utelukkende positivt. Fordi jeg vet selv hva jeg vil ha, og de har et langt bedre utvalg en de fleste andre steder. Jeg liker godt atmosfæren der og stedet i seg selv også. Prisene er like ekle som over alt ellers.

Om jeg skulle befinne meg på en ”vanlig” restaurant og er i litt erte humør. Så hender det jeg spør om hva slag øl de har etter at de har kommet med en lang tirade om en eller annen vin og noe jordsmonn etc. Ofte får en svaret: Vi har Carlsberg, Ringnes og Heineken……
Ehhh jaha da vil jeg ha en Heineken Bock sier jeg. HÆÆ sier den søte damen da. Så blir det ord frem og tilbake. Helt til jeg må forklare henne at hun kunne gjort det litt enklere med å si at de har pils fra tre forskjellige bryggerier. Hun går sur av gårde og jeg får ta et glass vin allikevel. Da jeg ikke synes pils passer til all mat.

Hadde en konge opplevelse på en liten restaurant i Smøgen før jul. De hadde til og med banan øl fra Charles Wells. Ante ikke at slikt ble brygget av britiske bryggerier.
www.sealodge.se

Kanskje øl drikkere må ta seg selv i nakken. Husker med skrekk de siste øl festivalene i Oslo Spektrum. Selvfølgelig var det mye øl kunnskap der. Men det fantes en rekke stand med blinkende neonlys og søte damer bak disken som ikke hadde den fjerneste anelse om hva de tappet oppi. Slikt ville aldri skjedd på en vin festival.

Mitt aller verste minne er en jul på Bolkesjø. På julaften hadde de vin tilgjengelig til 40 000,- men tradisjonell norsk jule øl hadde de ikke…….bare det butikk skvipet. Hadde det ikke vært for at mine foreldre betalte oppholdet, og var med, hadde de fått en svært gretten kunde å hanskes med.

Har en kompis som jobber på en såkallt gourmet restaurant. Nydelig mat har de. Men spurte så klart om øl utvalget….ehhh nei det er ikke så stort måtte han medgi. Hvorfor det da spurte jeg. Sjelden folk spør om det….men foreslår du det noen ganger da? Neiii han gjorde vel ikke det heller. Manglende opplæring sannsynlig vis. Kanskje lite tilgang på god opplæring? Hva vet jeg, for jeg vet de ville tatt til seg den lærdommen de kunne fått. Mangler ikke på interesse.

Innlegget ville kanskje passet i en annen link men men

Innsendt: 28/1/2008 11:08

Quite a regular
Medlem siden:
15/3/2006 10:27
Fra Kristiansand
Nivå : 6; EXP : 55
HP : 0 / 138
MP : 19 / 1820
Avlogget
Du treffer nok spikeren mitt på hodet der mht en passiv holdning til øl blant serveringsstedene. Men noe av ansvaret ligger også hos oss forbrukere, det nytter å presse litt på. Der vi kan velge må vi vise at vi ønsker et sted med utvalg og kompetanse. Det har skjedd i Stavanger, Trondheim og delvis i Kristiansand. Konseptet til disse stedene er ØL, og de får gjester som ønsker å drikke øl, snakke om øl og få anbefalt øl. Til syvende og sist er det kunder som er drivkraften til utestedene. Satser stedet på ØL må de som jobber der kjenne til hva det er. Vi forlanger ikke den totale akademiske kunskap, men enn viss opriktig interesse.

Men man merker hvor langt det er å gå når man ser holdningene på disse såkalte ølfestivalene, det er mange pinlige sitasjoner på begge sider av serveringsdisken.

Innsendt: 29/1/2008 12:45

Just popping in
Medlem siden:
20/7 23:04:02
Nivå : 1; EXP : 34
HP : 0 / 8
MP : 1 / 3
Avlogget
Foruten de overnevnte stedene kan opplyses at både Håndverkerstuene og Olympen (Lompa) nå har et bra utvalg av belgiske øl.

Innsendt: 21/7 0:30:58

Send svar
Konto*
Navn   Passord   Logg inn
Melding:*

Du an ikke starte et nytt emne.
Du kan lese emner.
Du kan ikke svare på innlegg.
Du kan ikke endre dine egne innlegg.
Du kan ikke slette egne innlegg.
Du kan ikke starte avstemminger.
Du kan ikke stemme i avstemminger.
Du kan ikke bruke vedlegg i innlegg.
Du kan ikke sende innlegg uten godkjenning.

[Avansert søk]

Claritin D