Logg inn
 HovedMeny
 Hvem er inne
12 bruker(e) er pålogget ( 4 bruker(e) er aktive Forum) Medlemmer: 0 Gjester: 12 mer...
|
Leser denne tråden:
2 Anonyme brukere
|
|
Britisk øl |
|
Just popping in 
Medlem siden: 26/8/2006 20:38
Nivå : 1; EXP : 10 HP : 0 / 2 MP : 1 / 31
|
Sikkert mange her inne som har smakt mye godt britisk øl og har synspunkter på hva som er bra og mindre bra av det som fåes på pub, både i Norge og over Nordjøen, og butikker. Kanskje vi kan få til en liten diskusjon her om engelsk, irsk eller skotsk øl....
Innsendt: 9/9/2006 23:11
|
|
|
|
|
Re: Britisk øl |
|
Not too shy to talk 
Medlem siden: 21/3/2006 0:07
Fra Stavanger
Nivå : 4; EXP : 22 HP : 0 / 80 MP : 10 / 1051
|
Ikke mye respons på denne tråden, gitt - men britisk øl er da også et vidt emne, det er utrolig mange gode cask ales å smake hvis man er på ølfestival i England eller finner fram til de rette pubene (men en del kjedelig øl også, hvis man går på feil pub). I Norge er det smått med britiske cask ales på pubene, så vi må oftest ty til flaskeølet - selv om de fleste av disse er filtrert og pasteurisert, er det mange av dem som smaker godt likevel.
Kanskje vi "britofile" i denne tråden kan holde hverandre oppdatert på hva som er å finne av britisk i butikkhyllene og på serveringssteder her til lands?
Disse kan jeg i farten erindre å ha kjøpt i Norge: Polet: Samuel Smith Imperial Stout (kraftig røstet og god) Samuel Smith Taddy Porter (likte den ikke, for mye saltsmak e.m.m., men mange er uenig med meg) Fullers ESB (anbefales!) Youngs London Special Ale (flaskekondisjonert, kraftig humlet, anbefales) Morland Old Speckled Hen (god!) Wychwood Bah Humbug! (sesongøl jul, OK) Bass (OK, har vært borte lenge) Tennent's (Extra) Lager (kan i likhet med de fleste andre britiske lagere trygt glemmes, tror ellers ikke den er på polet mer).
Butikk: Shepherd Neame Spitfire (god) Shepherd Neame Whitstable Bay Organic Ale (økologisk, OK) Shepherd Neame Master Brew (meget god, men den er det lenge siden jeg har sett) Wychwood Circle Master (økologisk, sånn passe) Brakspear Organic (også økologisk, god, nå brygget hos Wychwood etter nedleggelsen av Brakspear-bryggeriet i Henley) Ruddles County Ale (god) Greene King IPA (moderat alkoholstyrke, mild smak men godt drikkbar) Adnams The Bitter (god, tidligere kjent under diverse andre navn) McEwans Export (OK, men ikke så veldig spennende - den er det lenge siden jeg har sett på flaske) Belhaven St Andrews Ale (sånn passe) Harviestoun Bitter & Twisted (herlig!) Harviestoun Schiehallion (teknisk sett en lager, men med klart slektskap til Bitter & Twisted - også god) Black Sheep Ale (sånn passe) Black Sheep Monty Pythons Holy Grail (god) Black Sheep Emmerdale Ale (OK) På boks: Charles Wells Bombardier Bitter (OK) Boddington's Pub Ale (nitrogenpatron, kjedelig men drikkbar) John Smith's (ditto, men den er det lenge siden jeg har sett) McEwans India Pale Ale (svært lik McEwans Export)
Dessuten har puben Cardinal i Stavanger (Norges beste utvalg av øl?) fra tid til annen noen britiske øl inne som jeg ikke har sett i butikkhyllene.
Okay, folkens - hvilke har jeg glemt å nevne?
Innsendt: 3/10/2006 21:51
|
|
|
|
|
|
Not too shy to talk 
Fra Stavanger
|
Belhaven Twisted Thistle IPA er nå få på polet (det er den europeiske versjonen på 5.3%, i USA selges en versjon på 6.1%). Den lukter og smaker definitivt som ØL - et godt humlet sådan (Cascade og Challenger humle). Smaken har kanskje litt i overkant sødme, virker faktisk også litt alkoholpreget til tross for "bare" 5.3%, men har en solid humlebitterhet fra første slurk til den lange ettersmaken. Slett ikke verst, men jeg foretrekker både Haandbryggeriet og Nøgne Ø sin IPA framfor denne (Twisted Thistle er, i motsetning til de to andre, heller ikke flaskekondisjonert). Men TT er relativt moderat priset i forhold til polets øvrige blodpriser - kr 40 (okay, 39,90!) for en halvlitersflaske.
Innsendt: 9/11/2006 14:31
|
|
|
|
|
|
Not too shy to talk 
Fra Stavanger
|
Cardinal pub i Stavanger har nå noen engelske jule-ales på plass (flaske): Skinner's Jingle Knockers Wood's Christmas Cracker Otter Claus
Og så har de en lang rekke andre engelske ales, som kommer på plass etterhvert på nyåret (hvorav noen "bottle conditioned"). Noen av disse er også å få kjøpt i butikk - hos spesialforretningen Ole Simon på Sandnes (muligens også hos ICA Middelthon i Stavanger - har ikke sjekket der). Disse hadde Ole Simon inne like før jul: Skinner's Cornish knocker Ventnor Admiral's Ale Ventnor Oyster Stout Cotleigh Barn Owl Dorset Jurassic Ale RCH Old Slug Porter Otter Bright
:pint:
Innsendt: 1/1/2007 21:12
|
|
|
|
|
|
Not too shy to talk 
Fra Stavanger
|
Som nevnt i en annen tråd, er også disse britiske ølene på markedet her hjemme: Wood's Hopping Mad Dark Star Espresso Stout Cwmbran Plum Porter Wickwar BOB Youngs Old Nick St Peters Winter Ale
Innsendt: 21/4/2007 22:50
|
|
|
|
|
|
Not too shy to talk 
Fra Stavanger
|
Okei, da har jeg vært i "ølkjelleren" min og notert navnene på 21 britiske øl som er nye på Cardinal i Stavanger - og 10 av dem (husker ikke helt hvilke) var også i hyllene på ULTRA Stadionparken (kanskje andre steder også):
Fra Integrated Bottling Solutions: Jockstrap Ale Sweet F.A. Hazy Days BSH Beer (Back Street Heroes)
Fra Wickwar Brewing Company: Station Porter Mr. Perrett's Cotswold Way
Fra Branded Drinks: Coal Fire Porter Old Shag Old Gee Spot
Fra RCH: Double Header Firebox East Street Cream Premium Bitter
Og så en av hver fra disse bryggeriene: Alcazar: Gaoler's Ale J.W. Lees: John Willies Wood's: Fuchsia Perfect Felinfoel: Double Dragon Rother Valley: Blues The Cottage Brewing Company: Norman's Conquest Extra Strong Ale Cwmbran: Crow Valley Bitter
Innsendt: 14/7/2007 21:33
|
|
|
|
|
|
Just popping in 
Medlem siden: 13/7/2007 22:50
Nivå : 1; EXP : 10 HP : 0 / 2 MP : 1 / 25
|
Litt overrasket over at du ikke har nevnt Marston,s .Pub verten På the Wahrf i Åleborg skrøyt uhemmet av mange av Marstons, Stout men også av London Porter ,Mye god smak også i den .Er ingen Erfaren Ølsmaker/drikker men den opplevelsen jeg hadde på denne Puben har gjordt meg meget Nysgerrig på Engelsk Stout . Drakk 2stk Pint av Marston,s Oyster Stout dette var bare et kjempe godt brygg etter min smak .(Nybegynner)
Innsendt: 17/7/2007 13:11
|
|
|
|
|
|
Just popping in 
Medlem siden: 19/7/2007 22:38
Nivå : 1; EXP : 10 HP : 0 / 2 MP : 1 / 24
|
noe av det beste jeg får er mørkt britisk øl. men jeg sliter med og få tak i det i norge. er det noen som vet om plasser som har endel britiske øl merker for salg. da helst fullers london pride
Innsendt: 19/7/2007 22:44
|
|
|
|
|
|
Just popping in 
Medlem siden: 19/7/2007 22:38
Nivå : 1; EXP : 10 HP : 0 / 2 MP : 1 / 24
|
ser at du har kjenskap til john smith en av mine favoritter . vet du om det er mulig og få tak i fullers london pride i norge , håper du vet det da det virker som du kan en del om britisk øl
Innsendt: 19/7/2007 22:50
|
|
|
|
|
|
Not too shy to talk 
Fra Stavanger
|
Jeg liker også Marston's Oyster Stout. Selv om den er noe "lettere i kroppen" enn mange andre stouts, så er den god! Men så langt har jeg aldri sett den i Norge. Noen Marston's London Porter har jeg aldri hørt om, men du mener kanskje Fuller's London Porter? Den er ihvertfall kjempegod! Heller ikke den har jeg sett i Norge, men den kommer forhåpentlig etter hvert. Forøvrig har jo norske Haandbryggeriet nå også kommet med en London Porter, i "butikk-klassen".
Innsendt: 28/7/2007 1:00
|
|
|
Du an ikke starte et nytt emne.
Du kan lese emner.
Du kan ikke svare på innlegg.
Du kan ikke endre dine egne innlegg.
Du kan ikke slette egne innlegg.
Du kan ikke starte avstemminger.
Du kan ikke stemme i avstemminger.
Du kan ikke bruke vedlegg i innlegg.
Du kan ikke sende innlegg uten godkjenning.
|