Norske Ølvenners Landsforbund
nor-ale.org, Please Register deg her!
Logg inn
Brukernavn:

Passord:

Mistet passord?

Register deg nå!
HovedMeny
Hvem er inne
9 bruker(e) er pålogget (3 bruker(e) er aktive Forum)

Medlemmer: 0
Gjester: 9

mer...

Leser denne tråden:   1 Anonyme brukere

Meksikansk øl
Just popping in
Medlem siden:
24/5/2006 20:28
Nivå : 1; EXP : 2
HP : 0 / 0
MP : 0 / 8
Avlogget
Hei,

Noen som vet om utsalgssteder i Oslo (Norge..) for
til eksempel Negra Modelo og Bohemia ?

Takker!

Innsendt: 24/5/2006 20:30
Opprett PDF-versjon av innlegg Skriv ut

Re: Meksikansk øl
Quite a regular
Medlem siden:
15/3/2006 10:27
Fra Kristiansand
Nivå : 6; EXP : 55
HP : 0 / 138
MP : 19 / 1818
Avlogget
Noen burde vel svare. Selv om jeg ikke har noe spesielt forhold til pils/lager (dog mer interessant når de er mørke som i dette tilfellet) har jeg rimelig grei oversikt over hva slags øl som er tilgjengelige i Norge. Jeg kjenner ikke til at meksikanske øl selges i Norge med unntak av tulleskvip som Coronna og Sol (for de som foretrekker mais øl). Negra Modelo er en grei nok lager det, med fylde og en fin avstemt bitterhet. Så spørs det da om det er etiketten eller smaken du jakter på. Om jeg ikke er for frekk her så vil jeg faktisk foreslå Ringnes Nunavut som et alternativ som er tilgjengelig. Kanskje litt tammere på bitterheten, klarer du å få tak i noen av juleølene i butikk klassen er du vel heller ikke så langt unna. Staropramen dark kan også være verdt et forsøk. Dessverre ikke det mest engasjerte svar kanskje om du har sterke følelser for de gode meksikanske øl, men dette var de tilgjengelige ølene min blaserte gane klarte å koble til de to ølene du nevnte. Tar du turen til Sverige eller Danmark blir mulighetene straks større for å finne ”the real thing”. Lykke til!

Innsendt: 26/5/2006 10:27

Just popping in
Medlem siden:
24/5/2006 20:28
Nivå : 1; EXP : 2
MP : 0 / 8
Avlogget
Takk for tipset - er ikke så bevandret i øl'ens verden, foruten at jeg husker det som var godt, så nei, ikke noe jakt etter merke. Men, så er det vel også vanskelig å gjenskape atmosfæren i Mexico.. Kaldt øl, lime og mat så svetten spruter :-)

Innsendt: 10/6/2006 16:58

Just popping in
Medlem siden:
18/3/2006 11:07
Nivå : 1; EXP : 34
HP : 0 / 8
MP : 1 / 111
Avlogget
Artig at noen er opptatt av Negro Modelo, som faktisk bør være av stor interesse for norske ølentusiaster som er ganske forvirret om hvilken øltype som det tradisjonelle norske undergjærede juleølet kan klassifiseres som. Men det er, i likhet med Negro Modelo, et wienerøl. Wienerølet ble skapt av Anton Dreher i 1841 ved hans bryggeri i Wien. Dreher hadde lært å lage undergjæret øl i München av det moderne bayerølets far Gabriel Sedlmayr. Imidlertid led wienerølet en ublid skjebne på begynnelsen av 1900-tallet og forsvant etter hvert helt fra det Europeiske ølkartet. Økonomisk nedgangstid, krig samt det faktum at ølet ble dårligere da bryggeriet lempet på Drehers strenge krav til spesifikasjonene til kornet som ble benyttet til malting var medvirkende årsaker.
Men wienerøl ble allikevel fortsatt brygget. På en helt annen kant av kloden, nærmere bestemt i Mexico, der østerrikskfødte Santigo Graf brygget wienerøl av importert malt og humle fra Europa. Han var like kompromissløs som Dreher og satt svært høye standarder både når det gjaldt råvarer og produksjonsmetode. Negra Modelo kan stå som et godt eksempel på et mexicanskbrygget wienerøl som selv med en relativ lett kropp har en rik karakter av bittersjokolade og krydder etter en søtlig innledning. Humlebitterheten er lav selv om den gir en lett røstet tørrhet i avslutningen. Likheten med bayerøl er nærliggende men ølet er allikevel noe søtere. De beste norske juleølene er som regel i større grad preget av mer søtlig karamellmalt men det er viktig at det søtlige preget oppleves mer som rik enn kvalmende søt. Både humlebitterhet og humlebitterhet er nedtonet. Tilslutt kan det i sannheten navn innvendes at det opprinelige wienerølet hadde ikke innslag av moderne malttyper som karamell og krystallmalt. Om det er noen som tviler på disse utsagn, så ring Michael Jackson eller Ray Daniels (Designing Great Beers), eller George og Laurie Fix (Classic Beer Style nr.4).
Gustav Jørgensen (foredragsholder og ølskibent i vinmagasinet Rødt og Hvit)

Innsendt: 20/6/2006 0:02

Quite a regular
Medlem siden:
Fra Kristiansand
Avlogget
Hyggelig og interessant innlegg fra Gustav. Bakgrunnshistorie er alltid bra å ha som et utgangspunkt. Når det gjelder å ringe Michael Jackson så kan det være atskillig enklere og vel så interessant å sjekke på Ratebeer hva ”vanlige” ølentusiaster mener om en øltype. Går du på http://www.ratebeer.com/Beer/negra-modelo/745/ finner du over 700 individuelle meninger om nevnte øl.

Innsendt: 20/6/2006 9:23

Just popping in
Medlem siden:
Avlogget
Jo da enig i det, det er til og med ofte mer utførlige beskrivelser der. MJ er dessuten preget at han ikke skal støte noen, han reiser tross alt jorden rundt på invitasjoner fra bryggerier. Når det gjelder beskrivelser av øl så pleier jeg å teste først så pløyer jeg gjennom det jeg har av ølbøker (ikke alle, for det er i hvert fall godt over hundre) så logger jeg inn på BeerAdvocate.com (bruker av en eller annen grunn ikke ratebeer) og sammenlikner mine notater med det andre har skrevet. En del av innleggene der er meget bra, mens noen selvfølgelig er tvilsomme. Foruten å spille tuba, er dette toppen av all lykke. Tilslutt: Jeg vet ikke hvor en kan få kjøpt Negro Modelo i Norge.

Innsendt: 20/6/2006 11:13

Quite a regular
Medlem siden:
Fra Kristiansand
Avlogget
Tuba og øl høres ut som en morsom kombinasjon!

Ellers er det en god vane å alltid gjøre seg opp en egen mening før man sjekker andres meninger. Det er så lett å la seg farge av andre. Ingen andre kjenner din egen smak bedre enn deg selv. Men det er klart at det alltid også finnes andre som har mer erfaring og smakt mye mer enn andre.

Innsendt: 20/6/2006 12:00

Just popping in
Medlem siden:
Avlogget
Helt enig, dette er dessuten et stort problem i avisenes juleøltesting, ihvertfall i de tilfellene juryen snakker sammen før alle har dannet seg opp en mening.

Innsendt: 20/6/2006 12:25

Just popping in
Medlem siden:
22/3/2006 16:35
Fra Stockholm
Nivå : 1; EXP : 0
MP : 0 / 0
Avlogget
Hej Soron
Jag vet inget om möjligheterna att få mexikansk öl i Norge, men om du bor nära Sverige kan du kontakta Systembolaget och beställa 12 flaskor Negra Modelo, artikelnummer 81673 à SEK 18,60. Flaskorna är på 33 cl; 12 flaskor betyder 4 liter, så om du inte köper någon annan alkohol ska inte Tollvesenet ha några invändningar.
De andra mexikanska ölsorterna på Systembolaget vill du inte ha
Gunnar

Innsendt: 12/8/2006 22:20

Send svar
Konto*
Navn   Passord   Logg inn
Melding:*

Du an ikke starte et nytt emne.
Du kan lese emner.
Du kan ikke svare på innlegg.
Du kan ikke endre dine egne innlegg.
Du kan ikke slette egne innlegg.
Du kan ikke starte avstemminger.
Du kan ikke stemme i avstemminger.
Du kan ikke bruke vedlegg i innlegg.
Du kan ikke sende innlegg uten godkjenning.

[Avansert søk]

Claritin D